Inleiding
In het eindexamenjaar moet elke leerling een profielwerkstuk (PWS) maken. In de laatste weken van 4havo kregen wij hierover een voorlichting. Daarna moesten we meteen gaan brainstormen over een onderwerp. We kwamen uit op operante conditionering, een leerproces. Verdere uitleg van het begrip operante conditionering zal later in ons PWS aan bod komen. De keuze voor dit onderwerp kwam doordat wij een filmpje hadden gezien op televisie over apen die vanaf hun geboorte werden opgevoed door mensen. Deze apen waren ontzettend slim en begrepen heel veel van wat er van hen gevraagd werd. Naar verwachting zullen de apen wanneer hier nog een paar jaar mee door wordt gegaan zelfs kunnen leren praten. Dit filmpje heeft ons geïnspireerd. We werden benieuwd hoe dit allemaal geleerd kan worden en hoe dit tot stand kan komen en zijn gaan zoeken naar verschillende soorten leerprocessen die er bestaan. Na het doorlezen van alle soorten leerprocessen sprak dit leerproces ons het meest aan en daarom kozen wij ervoor om operante conditionering als onderwerp van ons PWS te gebruiken.
Tijdens ons PWS gaan we ons richten op de rat. We zullen voor ons onderzoek zelf ook experimenten gaan uitvoeren met ratten. Op deze manier denken wij het meest te leren over hoe het leerproces in zijn werk gaat omdat we zo ook een realistisch beeld krijgen. We zullen van onze experimenten foto’s maken en indien mogelijk filmpjes.
Onze onderzoeksvraag luidt daarbij als volgt: ''heeft de leeftijd van de rat invloed op de snelheid van het leerproces?'' We gaan dus experimenteren met ratten van verschillende leeftijden (zes om precies te zijn). Deze resultaten gaan we vergelijken om er op deze manier achter te komen welke rol de leeftijd van de rat speelt in de snelheid van het leerproces. Bij het uitvoeren van deze experimenten maken wij zelf gebruik van operante conditionering, wat dus automatisch de link legt tussen onze onderzoeksvraag en ons gekozen onderwerp. Onze hypothese is dat de leeftijd van de rat wel degelijk een rol speelt in de snelheid van zijn leerproces. Wij denken dat hoe jonger de rat is, hoe sneller het leerproces zal verlopen.